ASSISTANCE 1. (SBU) SUMMARY. The election of Viktor Yushchenko
as Ukraine's President has intensified suspicions and fueled
rumors in Kazakhstan that U.S.-sponsored NGOs are here to
support opposition political parties. There are widespread
rumors that NGOs such as Soros Foundation of Kazakhstan (SFK),
Freedom House, the National Democratic Institute (NDI) the
International Republican Institute (IRI) and others directly
finance political parties. Such rumors were given new impetus
January 19 by Mazhilis (lower house of parliament) deputy
Yerasyl Abylkasymov, who asked Kazakhstan's General Prosecutor
to conduct inspections of Western-sponsored NGOs. Abylkaymov
charged the latter with trying to bring about a "tulip
revolution" in Kazakhstan. During recent weeks, Ambassador
Ordway, USAID Central Asia Director George Deikun, and DAS
Laura Kennedy have all conducted press outreach activities to
address misperceptions and rumors about U.S. assistance
programs. END SUMMARY.

2. (SBU) On January 20, as part of his ongoing efforts to
engage Kazakhstan's politically diverse media community,
Ambassador Ordway invited six editors from official and pro-
government newspapers to his residence. The purpose of the
meeting was to hold an off-the-record discussion of any and all
issues of interest to the editors. The editors began by asking
the Ambassador what the "real reason" was that had led George
Soros to invest so much money in Kazakhstan. They also asked
why the U.S. insisted on "interfering" in the affairs of
sovereign governments, like Ukraine.

3. (SBU) The questions revealed a prevailing cynicism about
"democratic ideals" frequent among journalists who have spent
their formative years working at Soviet-era media. In
discussing George Soros' motives in pursuing democratic reform
in the countries of the former Soviet Union, Ambassador Ordway
noted the long tradition of philanthropy in the United States.
He added that Soros grew up in Hungary and had witnessed how
the Soviet Union had brutally crushed a popular uprising there
against a communist dictatorship. The Ambassador said that
Soros most likely had a sincere desire to help the people of
the FSU countries in pursuing a transition to democracy. The
editors dismissed this explanation. They suggested instead that



Soros was motivated by his own dark profit motives, and,
through the activities of his foundation, had basically fixed
the election of Yuschenko in Ukraine.

4. (SBU) Ekspress K editor Adilkhan Nusupov formulated a uniqgque
metaphor to describe how countries should be allowed to pursue
democratic reforms in their own way, comparing democracy to
pizza. He said Kazakhstan was like a very young child, who had
a huge pizza set in front of him, and who would eat the entire
pie and die if not supervised and properly nourished. In its
efforts to establish a democratic government, Nusupov said
Kazakhstan should control the process by determining its own
timetable, methodology, and path.

———————— Mazhilis Deputy Attacks U.S. NGO's —-—-—-—-—-—-—-—-—-—-———-——-———-

5. (SBU) The debate on U.S. NGOs was given new impetus by an
inquiry filed January 19 with the Procurator General, Rashid
Tusubekov, by Mazhilis (lower house of parliament) deputy
Yerasyl Abylkasymov. Abylkasymov, an outspoken and
controversial politician, accused the Soros Foundation, the
"non-governmental organization USAID," NDI, IRI, and
Kazakhstan's International Bureau of Human Rights and Rule of
Law, of spending over $40 million to bring about a "tulip
revolution" in Kazakhstan, modeled on similar "pro- Western,
pseudo-democratic revolutions in Serbia, Georgia and Ukraine."
Besides calling for the closing of political parties not
meeting the legally required minimum number of members, he
asked the prosecutor to conduct inspections of all Western-
sponsored NGOs involved in "making fools" of the public.
Abylkasymov's remarks were widely repeated in Kazakhstan's wire
services, television and print media.



6. (SBU) At the request of the public affairs section,
departing USAID Director for the Central Asian Region George
Deikun hosted a January 19 on-the-record media roundtable. The
session was attended by a dozen Jjournalists, representing the
full political spectrum, from state-owned media to opposition,
both Russian and Kazakh, television, radio and print. Deikun
opened the discussion by stating plainly that USAID and
American NGOs do not and have never endorsed particular
political parties or candidates, nor have they provided direct
funding to parties or candidates.

7. (SBU) Deikun's roundtable got good media coverage, much of
it positive. As might be expected, stories published by
progressive and opposition media led with Deikun's comments
that the U.S. government does not fund political parties.
However, media that had been raising the specter of a "tulip
revolution" added a new spin to their conspiracy theories.
Reporters asked who would replace Deikun, and when it turned
out that his successor would be coming from Ukraine, they
focused on this. The official government daily Kazakhstanskaya
Pravda led with the headline "USAID - New Appointment." Pro-
government Kazakh daily Aikyn titled its story: "The
Christopher Crowley Who Arranged The Coup in Ukraine is Coming
to Almaty." The latter daily also interviewed Abylkasymov, who
said Crowley was being sent to Kazakhstan to organize the
opposition.

8. (SBU) On February 4, EUR Deputy Assistant Secretary Laura
Kennedy held a press conference in Astana, attended by six
national and municipal television stations, radio and a variety
of official and independent print media. She once again
explained the role of NGO's sponsored by the U.S. Government:
"No American NGO that is supported by our government would give
special funding to any particular individual or party. They
offer training, other advice across the political spectrum.
They work always in accordance with the law of the host



country, in this case Kazakhstan." When asked about whether
presidential elections in Kazakhstan would "follow the
Ukrainian scenario," she said, "With regard to Ukraine, every
country follows its own development, its own rules, so we would
look at Kazakhstan directly, without the filter of another
country."

9. (U) The tone of the coverage varied according to the
editorial style of the medium. Most broadcasts included
Kennedy's remarks about not financing political parties, while
the independent, centrist station Channel 31 led their report
with this: "What is the status of democracy in Kazakhstan? This
is the question Deputy Assistant Secretary Laura Kennedy will
answer during her visit here." SIPDIS The tabloid station KTK
tied Kennedy's visit to the "new team" at the State Department
and emphasized Kennedy's assurances that U.S. foreign policy
objectives would not change.

10. (U) Under the headline, "Miss Kennedy Took Kazakhstan's
Pulse," Turkestan, a pro-government weekly, speculated that
Kennedy's visit was to ascertain whether Kazakhstan would
support U.S. military operations in Iran. "What is the reason
for the third or fourth high level visit from the Bush
administration in such intensely cold weather? It seems that
after expressing condolences on the death of Kairat Kudabayev
in Irag (Note: Kudabayev, in Irag as part of a 27 member
Kazakhstani contingent in Iraq to dispose of ordinance, was
killed on January 9, the first such Kazakhstani casualty. End
note.), Bush now has sent Laura Kennedy to take Kazakhstan's
pulse. The guestion she probably has in mind: would Kazakhstan
send troops 1if we started war in Iran?"

11. (SBU) Comment: The Mission will continue to engage the
media here through the Ambassador's monthly press conferences,
setting up press ops for visiting officials and using other
media outreach including interviews and op- eds. While we do
not expect to receive a sympathetic or, at times, even a fair
hearing from unfriendly media, the Mission believes such
outreach is crucial in responding to increasingly strident
"Tulip Revolution" rumors. In addition, such activities allow
us to be pro-active in explaining and advocating U.S. foreign
policy goals. The Mission also is doing all that it can to
support Kazakhstan's beleaguered independent media.

12. Dushanbe minimize considered. Ordway NNNN



